fredag 29 juli 2016

Från min trädgård --1

En bekant ringde mig och bekände färg:
--Jag är frukt- och bärberoende.
Jag kunde bara svara att jag har samma problem.  Men dyrbarare och mer destruktiva  beroenden kunde ha drabbat oss och nu är en underbar tid. Fullt av bär i markerna och i trädgården.

Det stora glädjeämnet vid sidan av äppelträden har blivit en mullebuske, Morus australis, som jag varmt kan rekommendera. Min buske blir 5 år i höst och ger mängder av sagolikt goda bär, som mognar efterhand under lång tid, åtminstone en och en halv månad, och kan skördas var eller varannan dag. Både buske och bär är friska, helt utan angrepp. Bären är lätta att plocka och det lilla gröna skaftet behöver inte rensas bort.


 Mullebuskens bär dyker upp överallt på grenarna. Den röda färgen övergår till svart vid mognad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar