söndag 28 augusti 2016

Litteraturfestival på hög nivå

 
Lotta Olsson och Olof Landström på Sigtuna stadshotell
Mitt bland stjärnor heter en bok av Lotta Olsson (text) och Olof Landström (illustrationer) som kom tidigare i år. Vi som var på Sigtuna stadshotell i går förmiddag hade förmånen att få höra författaren läsa sin bok -- det är en underbar bok för alla åldrar -- och lyssna när de två begåvade upphovspersonerna diskuterade sitt samarbete.

Carola Hansson (t h) i diskussion med en läsare   
Hur skriver man en roman om en verklig person? Frågade Caroline Krook författaren Carola Hansson som skrivit prisade romaner om två av Leo Tolstojs barn. Först, svarade Carola Hansson, skriver jag ned det yttre i kronologisk ordning, dag för dag; allt detta måste vara riktigt i boken. Hon tar också till sin hjälp dagböcker och brev. "Jag försöker inte skapa en fiktiv människa utan jag vill förstå den riktiga människan. "

I dag fortsätter Sigtuna litteraturfestival med ett rikt utbud.  Jag tänker bland annat lyssna på Suzanne Osten.

Många programpunkter hålls på Sigtunastiftelsen. Här är Rosengården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar