lördag 17 september 2016

Sluta eller inte sluta?

Jag är en vanlig kvinna -- jag svettas, jag hostar, jag har karies. Säger den vackra Juliette Binoche som spelar huvudpersonen Julie  i "Den blå filmen" av Kieslowski  från 1993. Men hon är inte precis som andra. Medan vissa kan vifta med öronen, kan Julie/Juliette skälva med näsvingarna som vi ser i en extrem närbild.

Har vuxna kvinnor karies i dag? Nu när det finns fluortandkräm och fluortuggummi? Och tandtråd. Men där är jag i valet och kvalet. Fortsätta eller inte fortsätta? Expertisen verkar ju inte längre övertygad  om att tandtråd har effekt. Å andra sidan känner jag mig skönt ren i munnen när jag har dragit den vita tråden fram tillbaka och låtit den famna caniner, molarer, premolarer och de andra tänderna upptill och nedtill. Är man rotad i en vana, är det svårt att ändra sig.


2 kommentarer:

  1. Så effektivt som du tycks använda tråd så ska du ju fortsätta! Man ändrar inte på vanor som fungerar och som man trivs med. Ingen har sagt att det är skadligt att flossa, eller hur? Sen kan man behöva komplettera med andra hjälpmedel här och där beroende på var i livet man befinner sig. Hälsar din tandläkarvän Karin.

    SvaraRadera
  2. Kära tandläkarvän! Ja, jag tror jag fortsätter! Även om flossandet har blivit ett beroende, är det inget som skadar. Och det finns dyrbarare vanor en människa kan lägga sig till med....

    SvaraRadera