lördag 12 november 2016

Jag mår illa

Väljarundersökningar kommer jag aldrig mer att tro på. I flera månader ängslades jag, men när undersökningarna strax före presidentvalet visade att Hillary Clinton ledde, kunde jag slappna av. Bara för att sedan få höra om dokusåpastjärnans seger.

Detta går inte att smälta, det är för magstarkt. USA ska ledas av superrik, vit man som är van att göra som han vill och är för rasism, sexuella övergrepp, liberala vapenlagar, tortyr, dödsstraff, mur mot Mexiko och nära relationer med Putin. Och mot kvinnor, abort, journalister, människorättsarbete, klimatarbete och FN.

Den amerikanska pressen tog inte Trump på allvar, man kunde inte tro att han hade en chans. Jag minns ett nummer av The New Yorker där alla skämtteckningar handlade om Trump. Man såg honom som en pajas. Nu skriver samma tidning om valutgången: An American tragedy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar