tisdag 1 november 2016

Stoppa ID-kaparen

Fler och fler får sin identitet kapad, läser jag i tidningen. Någon kan lätt som en plätt id-kapa mig, flytta mig till en annan postadress -- postbox kanske -- och beställa ut ett bankkort i mitt namn som hamnar i den främmande personens hand utan att jag har en susning. Sedan rullar pengarna, personen tar skulder i mitt namn och jag får ett helvete.

Nu på morgonen har jag följt ett råd som gavs i tidningen: jag har gått in på Skatteverket.se och klickat på "Spärra obehörig adressändring".  Jag klarade inte att på egen hand skaffa bank-ID utan fick ringa banken och be om support men det gick bra, väntetiden klockan åtta på morgonen var bara två minuter.

Nu kan ingen annan göra flyttanmälan och anmälan om särskild postadress i mitt namn; skulle någon försöka med något fult, kommer skatteverket att kontakta mig.

1 kommentar: