söndag 11 februari 2018

På iscafé



Iscaféet i Sigtuna väntar på besökare
I Jukkasjärvi finns ett världsberömt ishotell men i Sigtuna har vi sedan några dagar nere vid Mälarstranden ett trevligt inrett iscafé som jag kan rekommendera. Dit ska jag gå med G på fettisdag  och vi tar med sittunderlag, en kaffetermos och ett par semlor från Tant Brun som bakar erkänt goda sådana.

Sittgrupp med plats för tre
Annars tycker jag att vi kan göra oss av med vintertiden. En människa som säger att hon gillar snö och kyla hycklar, tror jag. De som verkligen älskar att frysa om hakan och halka omkull på förrädiska isfläckar måste vara lätt räknade. Inte heller kan man klä sig mot kylan. Det spelar ingen roll hur mycket jag byltar på mig. När jag möter dessa ungdomar som har stora revor på sina jeansknän  eller ett naket område mellan skon och byxan huttrar jag till varje gång.

Det måste bi slut på hoppandet från vintertid till sommartid tillbaka till vintertid. En människa kan bli konfys och få sömnstörningar för mindre. Hoppas motståndet blir så stort att EU bestämmer sig för att behålla sommartiden (så vi får ljusa julikvällar) men avskaffar vintertiden. Vintermorgonen kommer att vara mörk någon timme till men vad gör det. Jag vistades två januariveckor på Island för några år sedan. Där ljusnade det först vid klockan 11,  det vänjer man sig vid.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar