fredag 20 april 2018

Knytblusprotest i Gamla Stan

Så smart av Sara Danius att välja knytblusen som sitt signaturplagg. Vackra knytblusar finns i alla möjliga färger och mönster. Det var tydligt på Stortorget i Gamla Stan i går eftermiddag när alla som ville visa stöd för Sara Danius och motstånd mot gubbväldet i Svenska Akademien samlades framför Börshuset. Om också de som satt uppe på takåsarna runt Stortorget bar knytblus -- eller om de som jag och många andra hade knutit ett smal halsduk till rosett runt halsen -- kunde jag inte se på så långt håll men säkert är att de som stod i de öppna fönstren runt torget bar blus med knuten rosett.
 
Demonstranter på Stortorget 19 april 2018
Vi var gamla och unga, kvinnor och män -- mest kvinnor -- som lyssnade på tal av kvinnor, applåderade vid kärnfulla formuleringar och buade när talaren påminde om oförlåtliga missbedömningar som akademiska kulturmän och sekreterare gjort sig skyldiga till.

Nu väntar vi  på att få höra vad den decimerade akademiska skaran vill berätta om advokatutredningen.

En sak till: jag förlorade linsskyddet till min kamera på Börstorget. Trist. Även om jag skulle ha hittat det på torget när alla hade gått därifrån, skulle det med säkerhet ha varit söndertrampat. Men vad hände: efter en stund kom det fram en kvinna med linsskyddet i handen och frågade om det var mitt. Hon hade funnit det några meter bort. Det kallar jag systerskap. Tack!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar