söndag 8 april 2018

Köp inte Skimsafe

Det är något med Metros upprepade helsidesannonser för Skimsafe som gör att den ser skum ut. Skimsafe, säger annonstexten, är ett kort som kostar 299 kronor och ska läggas i plånboken. Sedan är alla dina betalkort skyddade mot skimning, det vill säga att en gangster försedd med en trådlös avläsare smyger sig intill dig i tunnelbanan och fångar upp dina kortuppgifter: korttyp, kortnummer och utgångsdatum. 

Jag ringer polisens bedrägericenter och frågar om detta är en bluffprodukt. Det kan det inte vara, står det i annonsen att det är bra produkt så måste det ju vara det, säger polisen jag talar med. Jag häpnar. Tro på allt som står skrivet, är det vad svenska poliser får lära sig? Den här polisen är dessutom från Burträsk i Västerbotten där jag trodde att man visste bättre.

Nu ringer jag säkerhetsavdelningen på Nordea och får bekräftat vad jag trodde: Skimsafe-kortet är en bluffprodukt. Det gör ingen nytta alls. Skimning kan nämligen inte fånga CCV-siffrorna på baksidan som behövs när man vill handla på online.

För säkerhets skull ringer jag även Lina Nilsson på Stöldskyddsföreningen: Är Skimsafe något att ha? Nej, svarar hon. Och påpekar att inte en enda anmälan har kommit från någon som blivit offer för skimning.



2 kommentarer: