söndag 6 januari 2019

Sluta hoppas, agera nu!

Är hopp något positivt eller negativt för människan? Det har filosoferna diskuterat mycket länge. Att hysa hopp i en besvärlig situation är givetvis bra; istället för att ge upp, vill man leva till morgondagen när räddningen ska komma. Men hopp kan också vara dåligt för människan: om det betyder att du sitter passiv i tron att allting ska ordna sig.

I fredags (4 januari) vek Svenska Dagbladet en helsida till att belysa dagens aktuella bedrägerier. Det var texter baserade på intervjuer med mig och polisens bedrägeriexpert Jan Olsson. Något som garanterat kommer att hända under 2019 är nämligen att bedrägeribrotten fortsätter att öka. Frågan är inte OM du och jag ska bli utsatta för bedrägeriförsök utan NÄR det ska hända. Det enda kloka är att sluta hoppas att bedragaren ska spara mig och istället agera.

I två år har jag sysslat med att ta reda på allt om dagens bedrägeribrott och hur man kan skydda sig från att bli ett offer. Allt jag kom fram till finns redovisat i boken "Bara bluff" som jag skrev tillsammans med Sofia Ardelius.  Jag säger bara: skaffa den boken (be att ditt bibliotek köper in den), läs varje sida och följ varje råd. Det gör dig medveten om riskerna och du genomskådar ett försök att blåsa dig.

I Svenska Dagbladet säger Jan Olsson att kortnummerstölderna ökar friskt: det vill säga att någon stjäl dina kortuppgifter på sajter som du har handlat från. Kortuppgifterna säljs på det så kallade Darknet och de kriminella köparna använder dem för att handla online. Under 2019 räknar polisen med att kortnummerstölderna kommer att eskalera med 40 procent.

Skydda dig så här: be banken att spärra ditt kort för köp online (vissa banker spärrar automatiskt kundernas kort). Då kan inte brottslingen använda dina kortuppgifter. När du själv vill handla på nätet, kan du enkelt låsa upp kortet för en timme åt gången.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar