onsdag 16 februari 2011

Böcker om kärlek

Alla som kan få in BBC:s program –- önskar att jag kunde det -- har ett nytt program om böcker att se fram emot. På måndag startar programserien My Life in Books och bland annat ska P D James medverka. Kanske får faktaböckerna en skjuts. I alla fall uttalar programledaren Anne Robinson i gårdagens nummer av The Daily Telegraph att skönlitteratur känns som ett slöseri med tid, men varje gång hon läser faktaböcker lär hon sig något nytt.

Skönlitteratur handlar om kärlek och visst är det roligt att läsa om kärlek. Men Anne Robinson har rätt, det är ännu roligare att lära sig något nytt. För den som ändå vill fördjupa sig i kärlek finns en bok med 500 tips på romaner, noveller och diktsamlingar: Kärlek, sex och vänskap av M Dimblad m fl.

3 kommentarer:

  1. Jag har nästan dåligt samvete för att jag tio gånger hellre läser faktaböcker än skönlitteratur. Intalar mig att det hinner jag med när jag blir äldre. Är bara 70 än så länge. ;-). Samma gäller TV. Kunskapskanalen är guld. "På spåret" och "Vem vet mest" duger också. Och tänk vad många roliga faktabloggar det finns, t ex din.

    SvaraRadera
  2. Det finns inget som slår en tjock välskriven faktabok. Varför läsa om ett påhittat liv när det finns så många verkliga liv att ta del av. När jag riktigt vill provocera en skönlitterär författare säger jag att nya romaner inte är omistliga. Men utan nya fackböcker – om teknik, biologi, psykologi, geografi, historia med mera -- skulle världen vara hotad.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig om allt! Verkligheten överträffar alltid fantasin.

    SvaraRadera