måndag 7 februari 2011

Fylla år

När ska man skämma bort sig om inte på sin födelsedag? I förberedelserna kvällen innan ingår att städa badrummet så speglar och kranar blänker, hänga upp nya handdukar, ställa en sprillans ny tandborste med raka, spänstiga strån i glaset och ta fram en rulle med mjukaste mjuka toapapper. Bättre kan det inte bli.

Jag bäddar med finaste sänglinnet samt lägger fram kläder för nästa dag: mina bästa svarta långbyxor och benvit polo. Sedan är det bara att vakna nästa dag av att G ger mig kaffe och en minismörgås. Mini därför att vi äter frukost på Sigtuna stadshotell. En ordentlig hotellfrukost och man är mätt länge. Lunch kunde det inte bli tal om. På kvällen hade vi tänkt laga en kalasmiddag men insåg att aptiten saknades. Fick räcka med en förrätt.

Det var förra lördagen. Men varför fira sin födelsedag endast en gång när man kan fira dubbelt? I lördags var vi hemma hos bonusbarn och barnbarn. De är alla sanslöst musikaliska så jag uppvaktades med ett divertissement med sång och musik: fiol, flöjt, piano och saxofon (nej, inte allt på en gång). Hade undanbett mig presenter -- vid min ålder har en människa alla prylar hon behöver -- men jag förärades en vetevärmare i rött linnetyg. Och tänk, det var precis vad jag hade saknat. Vetevärmaren ligger som en varm katt över bröstet och jag somnar på en millisekund.

2 kommentarer:

  1. Grattis i efterskott!!!! Vetevärmare är fantastiska. Alla våra tre barn har varsin som vi värmer och stoppar i deras säng före läggdags. Mycket uppskattat.

    SvaraRadera
  2. Det kan vara så här: den varma vetekudden ökar mängden av lugn-och-ro-hormonet oxytocin. Det känns skönt, vi stillar oss och det går lätt att släppa dagen och somna. Vetevärmare till alla!

    SvaraRadera