torsdag 3 februari 2011

En grönsakshandlares död

Alla böcker blir ett snäpp bättre av att läsaren är bekant med den miljö som historien utspelas i. Jag känner en högutbildad person från Fjällbackatrakten som gillar Camilla Läckbergs deckare.

Författaren Åke Axelsson -- ej att förväxla med möbelformgivaren Åke Axelsson född i Småland 1932 -- är en före detta kriminalkommissarie född 1931 i Nordmaling. Han har skrivit tre polisromaner: En grönsakshandlares död 2003, En man steg av bussen 2006, En sten för Anders F 2009.

Sedan umeåsonen Stig Larsson i höstas skrev i Dagens Nyheter att Åke Axelsson skriver de bästa svenska deckarna, har jag läst En grönsakshandlares död som utspelas i Umeå. Det är inte en bok jag kommer att läsa om men det är förfärligt roligt att gå med de inblandade karaktärerna på välbekanta stadsgator, i Gammliaskogen eller uppför stentrappan till Nya Konditoriet (bild), ett lika populärt ställe i dag som när jag var ung och satt där med mina kamrater. Måste nog läsa de övriga två böckerna om paret Rune Hamberg och Eva Westin också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar