söndag 22 februari 2009

Att sparka är nödvändigt

Fantastisk is på Sigtunafjärden i går. Satte på mig broddarna och gav mig ut på isen. Visst vore det lite tjusigare att glida iväg bland de andra långfärdsåkarna på skridsko  men när jag nu inte tror mig om att klara det är spark ett gott alternativ. Risken för fallskador är noll och man kan ta ett barn med på turen. Blir man trött i benen eller vill dricka kaffe är det bara att sätta sig på sätet. 

Min spark får alltid folk att le, kanske minns de sin barndom. När min väninna och jag började åka spark på isen för fem år sedan var vi ensamma om det, nu ser man flera sparkar där ute varje helg.  Men spark är ännu ett underskattat färdmedel söder om de norrländska landskapen. Om min morfar påstås att han en gång åkte spark från Sundsvall till Umeå. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar