torsdag 26 februari 2009

Smal till våren

Dieter är en modesak som skiftar som vädret. Än ska det inte vara kolhydrater,  än ska det vara minimalt med  fett. Ändå säger sunda förnuftet att frågan om en människa ska gå ned i vikt hänger på att hon börjar äta lite mindre och röra sig lite mer. 

Nu har forskningen bekräftat dessa kända fakta,  läser jag i dagens tidning. En stor amerikansk studie på 800 överviktiga som fick följa olika dieter visar att alla grupperna gick ned lika mycket, i genomsnitt 3-4 kilo. Det kvittar alltså vilken mat du äter för att  bli smalare, bara du äter mindre. Välj den mat som passar dig bäst, minska på portionerna och  du kommer att vara tunnare när baddräkten ska på. 

Det är  15 veckor kvar till 15 juni. Säg att någon vill gå ned 3 kilo för att känna sig  slank igen.  Enkel matematik visar då att man behöver gå ned 2 hekto i veckan. Det första som går bort är allt godis, all läsk och alla chips. Stryk även all alkohol -- öl, vin, drinkar m m är otroligt energirika. Något måste man avstå ifrån om man vill vara snygg.

Om du inte har för vana att motionera,  börja nu. Du bränner fett, du blir gladare och du börjar sova bättre. Jag vet att Daniel håller med mig. Jag går raska promenader på en timme varje dag. Hur tjock jag skulle vara, och hur illa till mods jag skulle känna mig utan den dagliga dosen motion, vågar jag inte tänka på.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar