måndag 23 februari 2009

Snökatt här, snökatt där

Nattens ymniga snöfall  omöjliggjorde en sparktur så jag gick strandpromenaden istället.  Ingen skridskoåkare på isen i dag men väl en skidåkare. Även en ansiktsblind känner igen en och annan och när den spänstige löparen hade tagit av skidorna och kom upp från isen såg jag att det var Björn von Sydow.
  
Ett stund senare noterade jag en skulpturpark  ute på isen. Där fanns ett par snögummor, några snögubbar och en stor charmig snökatt med präktig svans. Samt en vackert utförd staty i form av en sittande man. Statyn  måste ha formats av av en person med stora konstnärliga anlag och påminde om Oldenburgs vita skulpturer. 

Hemkommen googlade jag på snökatt och fick massor av träffar.  Folk över hela landet verkar gå ut och bygga snökatter  så snart det är passande väder. Allra populärast är snökatten i Uppsala, Pelle Svanslös stad. Den 24 november förra året visar Uppsala Nya Tidning en bild på studenter som gjort en stilig snökatt utanför sin institution. Och den 17 januari vinner en snökatt första pris i UNT:s snögubbetävling. 

Är det jag som startat denna lavin av snökatter? Det ser inte bättre ut. Inget inlägg om snökatter är infört före 2006, sedan dyker de upp varje år.  År 2005 kom min småbarnsbok Lilla vinterboken förnämligt illustrerad av Kristina Digman. Bokens två huvudpersoner njuter av vintern och bygger bland annat en söt liten snökatt. 

Håller snökatterna på att ta över världen? Javisst. I dag bygger man snökatter också i Japan och Polen där samma bok har kommit ut. Nyss hade man ett stort snöfall i England. Givetvis reste man snökatter även där. På wikiHow hittar jag en handledning i 11 steg för hur man bygger en tjusig snow cat. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar