onsdag 27 maj 2009

Henrik Schyffert om Sigtuna

Lyssnade på Henrik Schyffert och hans utmärkta föreställning The 90s – ett försvarstal på teve i lördags. Han sa så här om Sigtuna: ”Där är folk snobbiga. Man åker inte pendeltåg till jobbet. Man seglar”.

Av någon anledning tyckte jag att just det var väldigt roligt. Segla till jobbet. Det är en bild av Det Rika Livet.

Ett förtydligande bara: Jag bor i Sigtuna. Min granne har segelbåt. Men snobbig är han inte. Vi är många som åker kommunalt. Buss till Märsta och så pendel till Stockholm.

När jag hör ljud av klackar och kabinväska behöver jag inte titta efter, det är en flygvärdinna som ska till eller kommer hem från jobbet. Det bor piloter i grannskapet också. Men dem ser jag aldrig gå förbi med kabinväska. Piloterna tar taxi till jobbet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar