söndag 30 augusti 2009

Tvätta rent

Välbeställda tvättar oftare än andra, står det i dagens SvD. De tvättar också i högre temperatur än andra. Det stämmer alltså inte att höginkomsttagare är miljövänligare än genomsnittssvensken, som man tidigare har trott. Det är ett företag som på uppdrag av en tvättmedelstillverkare frågat tusen vuxna svenskar om deras tvättvanor.

Miljövänliga tvättvanor är att använda miljömärkta tvättmedel, fylla maskinen helt och tvätta vid låga temperaturer. Tvättmedlen har förbättrats och de flesta kläder, och även lakan och handdukar, blir i dag rena vid 40 grader, säger kemikaliehandläggare Frida Höök vid Naturskyddsföreningen.

Det visste jag inte. Nu ska jag pröva lägre tvättemperatur. Och jag ska ta bort fläckar istället för att slänga plagg i maskinen. I Camilla Thulins bok Stil har jag just lärt mig att babyservetter är utmärkta vid fläckborttagning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar