måndag 7 september 2009

Prokott och bojkott

Häromdagen presenterade en av våra stora dagstidningar ordet prokotta, nyord för aktivt köp av en vara som man vill främja. Prokott är motsatsen till bojkott. Prokotta är ett ord som jag skickade till Språkrådet i vintras när jag hade läst om nyordet procott i Michael Quinions veckoliga nyhetsblad om det engelska språket.

Själv prokottar jag det som är ekologiskt, närodlat och närbakat. Butiken R C Chocolat i Sigtuna bakar en levain som landets godaste bröd. Det köper jag ofta. Hur blir det så smakrikt och gott? Jag gissar på en kombination av surdeg och lång jästid.

Men jag bojkottar ”Ica apelsinjuice från färska frukter” som inte anger C-vitamininnehåll på förpackningen. Det står ”Producerat i Tyskland” på förpackningen men idag fick jag ett kort svar från Icas kundkontakt att juicen blandas i Haugesund i Norge på ett brasilianskt koncentrat. Så var det med den färskheten. Något svar på min fråga om Ica någon gång mäter juicens vitaminhalt fick jag inte.

Förmodligen minskar det naturliga vitamininnehållet när juicekoncentratet vispas med vatten. Kanske blir det inget kvar? Även om Ica-juicen är två kronor billigare per liter än annan apelsinjuice ser jag ingen mening med att köpa den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar