torsdag 7 april 2011

Stilla flyter dan


Ibland blir man rejält överraskad. Som när jag fick för mig att söka efter Lisa Myrestam på nätet. Jag träffade Lisa när jag var barn, hennes mamma och min moster var väninnor. Sedan dess har vi setts en enda gång, i början av 1980-talet.

Nu ser jag på nätet att Lisa sedan slutet av 90-talet har gett ut tre diktsamlingar på förlaget Ord & Visor. Jag beställer en av dem, läser och ringer Lisa för att gratulera. Hennes dikter, underfundiga och ofta humoristiska, får läsaren att tänka till. En och annan aforism ger Lisa oss också. Svårast att föredra är egna fel hos andra, är en sådan.

I dag ska jag skriva lite, städa lite, laga lite mat. Stilla flyter dan, som Lisa Myrestam skriver i en av sina böcker.

Bilden visar det gamla kortregistret på Sigtunastiftelsens bibliotek. Murgrönan är på väg in. Klicka på bilden så blir den större.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar