söndag 17 februari 2013

Sov gott -- för kärlekens skull

Det var Alla hjärtans dag i veckan som gick.  Alla har sitt sätt att fira dagen eller inte fira den alls.  G och jag var förkylda och ingen orkade ut för att handla. Vaniljhjärtan till kaffet har annars blivit vår tradition den 14 februari.

Hur ska man hålla kärleken vid liv? Det gäller att sova bra. Det har psykologen Amie Gordon vid University of California Berkeley kommit fram till efter att ha studerat drygt 60 par i åldrarna 18 - 60 år. Paren fick föra dagbok över sin sömn varje natt  och skriva ned hur en god eller dålig natt påverkade deras inställning till partnern nästa dag. Paren videofilmades också när de sattes att lösa problem efter att ha sovit bra eller otillräckligt. 

Deltagarna påverkades tydligt av för lite sömn. Då var man kort i tonen, visade ingen förtjusning i sin partner,  betedde sig själviskt och glömde tacka när den andre gjorde något vänligt. Inte alls bra för ett förhållande.Har du sovit dåligt, försök ändå att säga "tack" till din käraste när hen häller upp morgonkaffet. 

Snarkare saboterar både sin egen och och sin partners nattvila och bör söka hjälp, för kärlekens skull.  För överviktiga snarkare kan det räcka med att gå ned i vikt, övervikt är en vanlig orsak till kraftiga timmerstockar. Annars finns det hjälpmedel på apoteket att köpa. Läkare kan hjälpa dig att skaffa en CPAP-apparat som håller luftvägarna öppna och minskar snarkningen.

2 kommentarer:

  1. Jag har för ovana att förskjuta dygnet så att jag lägger mig senare o senare. För att vrida rätt igen måste man offra en morgon varefter det blir en sabbad dag. Till slut gick jag till doktorn och bad om sömntabletter (Imovane) och dom fungerar perfekt. Nu kan jag lägga mig kl 22 utan att behöva ligga vaken i timmar. Dessutom fann jag att man kan dela en 5 mg tablett i sex delar och ändå somna gott på < 1 mg. Som bonus slipper jag något toabesök på natten. Och jag är gladare, tror jag.

    SvaraRadera
  2. Så bra att du fick en lösning på dina sömnproblem. God sömn på normala tider och vi blir gladare och trevligare figurer att umgås med.

    SvaraRadera