fredag 7 juni 2013

Resa i södra England -- 1

England har genomlidit den kallaste våren på 50 år men det är som man säger i Tyskland: när änglar reser skiner solen. Så fort vår svenska grupp anlände för en veckas rundresa i södra England bättrade sig vädret och solen kom fram.

Jag visste att jag var i England när jag såg de här blommiga, Barbara Cartland-inspirerade skyltningarna i en butik. De små huvudprydnaderna kallas fascinators och är mycket populära. Vi mötte ett bröllopssällskap på ett hotell och flera unga damer bar fascinators.

The Daily Telegraph ger de vilsna råd. Har du kort hår, välj en liten pill box. Har du kort hals, undvik en bredbrättad hatt. Begåvad med snygga kindben och vill framhäva dem? Satsa på en asymmetrisk hatt som går ned över ena ögat.


.
 Ute i trädgårdarna och parkerna blommade det. Många husfasader prunkade av enorma blåregn,  min stora favorit.
Den  gröna hästen är tillverkad av taklök.
Blomman på bilden är bluebells, Hyacinthoides nonscripta, Englands mest älskade försommarblomma som kan bilda hela mattor i lundarna. Någon vid blå matta utan slut fick jag inte se men det var roligt att få möta blomman och känna doften. Onda saker händer den som plockar den magiska blomman. Jag inte ens rörde vid den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar