söndag 10 augusti 2014

Nya ord

Har precis lärt mig två nya ord. Det första är prekrastinera. Forskare vid Pennsylvania State University har funnit att människor gör vissa arbeten tidigare än de behöver. Det kan ge ett intryck av flit men är ofta en form av prokrastinering -- man håller sig sysselsatt med mindre pressande sysslor för att kunna skjuta på det riktigt viktiga jobbet som måste göras. Forskaren David Rosenbaum och hans kollegor har döpt det här beteendet till prekrastinering.

När jag rensar min sylåda istället för att arbeta vid skrivbordet är jag inte busy doing nothing. Jag prekrastinerar, arbetar med något annat.

Det andra ordet som jag inte hade hört tidigare är dekorkuddar. En känd tevesnickare får i en tidning frågan hur många dekorkuddar han har hemma. Svaret är fyra. Fyra prydnadskuddar utlagda på sängen. Morgontidningens hotellpatrull har besökt Göteborg och rapporterar att på ett av hotellen räknade man till 12 (tolv) kuddar på sängen!! Finns det vanliga människor som har ett dussin dekorkuddar? Hur uppstår ett sådant mode? Inte kan dessa människor som köper massor av dekorkuddar att lägga ut varje morgon och plocka bort från sängen varje kväll vara samma människor som suckar över att de inte får ihop sitt livspussel?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar