lördag 16 augusti 2014

På Linnés Hammarby

Förra söndagen var det många besökare på Linnés Hammarby. Inte bara för att Ingrid af Sandebergs fina akvareller till min bok "Svenska äpplen" är utställda där (till och med 28 september) i östra flygeln.





Det var också marknadsdag med fårklippning, växtförsäljning och mycket mer. Och så hade de som tillhör den sektion inom Mercedes-klubben som är galen i  123-karossen  (tillverkades 1976-1985) möte på Hammarby. Den här dagen hade ett 30-tal bilister med rätt kaross, i modeller av olika slag, sammanstrålat där.


I den lummiga äppelträdgården på Linnés Hammarby, där man gärna sitter ned för lunch, träffade jag min kära granne. Hennes farfars farfars farfars fasters man sålde (sedan han blivit änkling) Hammarby jämte Sävja gård  till Linné. Tänk att ha en sådan anknytning till Hammarby.


I ett loppisstånd köpte jag en stor, märkvärdig duk som jag har lagt ut på matbordet i vardagsrummet. Den är utsökt broderad i rött och svart med stiliserade blombuketter varvade med ett fantasidjur som är en korsning av hund och grip.  Kan omöjligt vara ett svenskt arbete. I ståndet visste man bara att den underbara duken med tillhörande servetter och tallriksmellanlägg var donerad. Förstår någon vad ursprunget kan vara?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar