lördag 21 februari 2015

Agneta Merkels klädfrossa

I går såg jag Agneta Merkel på teve. Hon hade en ny sorts gul kavaj med stråveck, ett annorlunda grepp för henne. Jag har hört i radioprogrammet Stil att Merkel har 90 kavajer i garderoben. Nittio kavajer. Det kallar jag klädfrosseri. Ingen, inte ens en förbundskansler, behöver så många. Skulle Hollande och Obama märka om Merkel bar samma kavaj vid två olika möten? Tror inte det.

Jag har läst att den engelska genomsnittskvinnan har 22 plagg som hon aldrig använt. Förvånar mig inte efter att ha sett Vintagejakten där man får möta unga shoppinggalna kvinnor i London och se deras översvämmade garderober -- ingen hinner använda så oerhört mycket kläder. Programledarens budskap är detta: Köp färre kläder och värdera dem mer. Så klokt.

Vivianne Westwood, berömd modeskapare i London, manar oss också att klädbanta: Köp mindre, välj klokt och vårda det väl (Buy less, choose well and make it last).

Har jag själv oanvända kläder i garderoben? Tyvärr har jag nog det. Felköp som jag ångrade när jag kom hem och inte har gjort mig av med. Det är några dagar kvar av februari. Tänker använda dem till garderobsöversyn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar