tisdag 12 maj 2015

Hos Jerns skor

Jag erkänner att jag inte längre är så bevandrad i storstan. Bor man på en liten ort föredrar man att stödja butikerna där så att de blir kvar. I går fann jag dock tyvärr att den jättefina skobutiken på Stora Gatan inte hade just de sandaler jag behövde -- eller om det var jag som inte hade fötter som passade butikens sandaler -- och åkte in till Stockholm.

Gick först till Siden-Selma (för att titta på en halsduk) och ställde mig att vänta på min tur när jag blev vänligt uppmanad att ta en kölapp. Gick sedan in på Jerns skor vid Drottninggatan där jag såg många kunder och få biträden och frågade för säkerhets skull: "Har ni kölappar?"

"Vill du ha kölappar får du gå till apoteket" svarade biträdet. Hoppsan! I Sigtuna brukar man få ett vänligt svar på en vänlig fråga. Hade biträdet en riktigt dålig måndag? Så där som alla kan ha? Eller var jag kanske den femtioelfte lantisen som ställde samma dumma fråga denna eftermiddag? Jag gick iväg. Inte till apoteket men till en annan skoaffär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar