lördag 21 november 2015

Inte rädda men vaksamma

Efter de senaste terrordåden kommer världen inte att bli sig lik igen. Det öppna samhället blir mindre öppet. Den digitala övervakningen kommer att öka. Det kommer att skapas nya regler och lagar. Vi uppmanas att inte vara rädda men samtidigt ska vi vara vaksamma -- till exempel reagera för  kartonger och väskor utan ägare. Fler än jag frågar sig nog om det är nödvändigt att åka in till Stockholm. Kanske kan mitt ärende uträttas på hemorten? Jag vill resa till Danmark och se den pågående utställningen på Louisiana, men vad kan inte hända där, tänker jag, och stannar hemma.

Jag längtar efter att resa till England också men icke att jag tar den risken när min fantasi skenar iväg och säger mig att det kan vara Londons tur nästa gång. Tur att nätet finns. Vill jag uppleva främmande kultur kan jag gå in på www.bbc.co.uk/ahistoryoftheworld/ och ta del av världshistorien sedd genom 100 föremål som presenteras av Neil McGregor på British Museum i stimulerande, populärvetenskapliga föredrag.

Digitaltmuseum.se ger möjlighet att titta på föremål från flera svenska muséer. Inga föredrag men man får fakta om olika redskap, vapen, leksaker, tapeter, musikinstrument, vapen, vantar  eller vad du kan vara intresserad av. En chans att se det som annars förvaras i arkiv och magasin.

I min trädgård blommar fortfarande den lila luktärten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar