söndag 8 november 2015

Stöldsäkra dig!


Gatukonst i Paris
Nej, jag blev inte av med mina pengar i Paris. Inte den här gången. Min ryggsäck har en ficka på ryggsidan och det var där jag försiktigtvis förvarade plånboken efter att ha drabbats av ficktjuvar förra gången jag besökte staden. Jag hade inte hunnit varna mina vänner som båda fick blixtlåsen på sina ryggsäckar uppslitna; bara tur att där inte fanns något av värde att hämta.
Fönstergaller  i Paris
Efter att vänner hade råkat ut för inbrott i stugan i Roslagen under hösten, och efter att en väninna vid samma tid drabbades av en ficktjuv inne i centrala Stockholm och en kvinna i Sigtuna blivit rånad  och fråntagen både sin plånbok och sin bil, har jag funderat på begreppet stöldsäkring. Vi vet att vi kan drabbas av inbrott så vi skaffar de säkraste dörrlås som marknaden kan erbjuda. Men hur stöldsäkrar vi vår egen person?

När jag nyss skulle resa bort för att hålla föredrag hade jag förargligt nog glömt kort och pengar  hemma. En bekant på perrongen i Märsta räckte mig en hundralapp, det var allt hon hade på sig. Jag  tvekade om jag skulle låna den, men kvinnan sa att hennes väninna kunde lägga ut för kaffet de skulle dricka tillsammans.

Det är klokt att göra som min bekant och stöldsäkra sig. Lämna alla kort hemma när man vet att man inte behöver dem. Bara ta med så mycket pengar som man planerar att göra av med. Har man den stora oturen att råka ut för ficktjuvar eller väskryckare blir man inte av med så mycket. Och jag fortsätter nog att lägga pengarna i ryggsäckens ryggficka.
Förälskade låser fast sin kärlek vid en bro över Seine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar