onsdag 23 mars 2016

Bort med grått!

Gör forskningen någon nytta? Jag tror inte det. Forskare talar om för oss gång efter gång att det inte är inte bra för miljön att föda upp köttdjur, det är inte bra för hälsan att äta mycket kött och när man grillar kött bildas skadliga ämnen. Ändå kommer människor att grilla och äta kött som galningar när den varma årstiden är här. Ingen lyssnar.

Läsforskare har talat om att svart text på ljus botten har den största läsbarheten. Det behövs bara sunt förnuft för att inse det. Men ingen lyssnar och tänker efter. Nu verkar alla ha övergått till ljusgrå text.
Ljusgrå och ljusblå texter är ett otyg
Jag ser ljusgrå ingresser,  ljusgrå bildtexter och ljusgrå listor som är svårläsbara. Häromdagen var jag på ett seminarium i sakprosa med intressanta föreläsare. De texter som visades i anslutning till föredragen var säkert intressanta och hade nog berikat oss lyssnare om de hade gått att läsa, men texterna var grå och nådde inte fram till den bakre rad där jag satt.

Just nu försöker jag hindra att man förser en annars vacker affisch med  oläslig ljusgrå text. Hur kan ett så här värdelöst mode uppstå? När tar det slut?`


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar