lördag 20 januari 2018

Mer om att stå upp

De här raderna är till Karin och alla andra kloka människor som insett att det är fördärvligt att sitta mycket och vill skaffa sig bättre vanor.

Min älskade ståpulpet i björkträ är specialbeställd från en snickarverkstad på 1980-talet. Jag skaffade pulpeten den där hösten när jag hade det besvärligt och inte kunde sitta ned mer än mycket korta stunder. Så småningom blev ryggen bättre men pulpeten är fortfarande bra att ha. De ståbord som finns att köpa i dag, och som enkelt går att höja och sänka efter behov, är förstås ett fint alternativ.

Jag växlar mellan att stå och arbeta vid pulpeten och att sitta ned vid skrivbordet intill. Att byta om är viktigt.

Vid mitt senaste besök hos sjukgymnasten fick jag rådet att lägga en kilkudde i skrivbordsstolen. Den kudden har gjort all skillnad i världen! Skulle inte kunna vara utan den. Kilkudden (köpte den på Uriform) gör att jag sitter rakare, utan att sjunka ihop.
Den svarta kilkudden, som är bredare mot stolsryggen, gör det skönare att sitta
Här är en annan bra sak: stödstrumpor. När man arbetar stående behöver man stödstrumpor. Kockar står hela dagarna och de använder stödstrumpor. Och så ska man förstås ha riktigt bra, stadiga skor med svikt i sulan.

Snögubben står alltid upp
Nu drömmer jag om ett gåband att lägga under pulpeten. En kall vinterdag med stormvindar vore det skönt att kunna lägga promenaden inomhus. Men bandet kostar mycket pengar och dessutom har jag dålig plats för det i mitt lilla arbetsrum. Lindrar rygg- och nackbesvär, stärker immunförsvaret, säger reklamen. Är det någon som har erfarenhet av gåband? Motion och arbete på samma gång, hur funkar det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar