söndag 28 januari 2018

Mat för bättre hälsa

Det dödliga våldet med skjutvapen har ökat, men generellt har våldsbrotten glädjande nog minskat i samhället, kunde vi läsa i Dagens Nyheter för en vecka sedan. Har det med maten att göra? Redan för 30 år sedan hörde jag en forskare sätta minskat våld i samhället i samband med bättre matvanor hos befolkningen.

Då och då kommer vittnesmål från människor som hittat ett sätt att äta som ger dem hälsan tillbaka eller i alla fall ökar deras välbefinnande. I höstas hade Svenska Dagbladet en artikelserie om "Antideppmaten" och vi kunde läsa artiklar med rubriker som "Rätt kost en snabb väg till ökat välbefinnande" och "Dubbla bevis: Starkt samband mellan socker och depression".

Det kommer också välskrivna böcker som berättar om kloka kloka matvanor som ger ökad hälsa. Jag tänker på boken  Fri från  depression  med kost, motion och sömn av Helena Kubicek samt Fri från migrän av Kristina Ahlström (finns nu i pocket).

Om den senare boken uttalar sig min vän C så här: "Jag tycker att den verkar väldigt genomtänkt och läsvärd för alla som lider av migrän. Många av råden i boken gäller även för människor som lider av Willlis-Ekboms disease Restless legs syndrom, till exempel råd om kost och regelbundenhet".

Jag hoppas att 2018 blir året när forskare på allvar börjar studera matens betydelse för vår hälsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar