torsdag 27 september 2018

Betala inte!





Jag hade precis lagt på luren efter att ha ringt polisen och anmält mitt första utpressarmejl när jag såg att ett nytt liknande mejl hade nått mig. Någon skriver triumferande att man har hackat mitt konto och nu har full tillgång till min enhet inklusive min webbkamera. Vill jag inte att mina privata videoinspelningar ska skickas till alla mina kontakter, måste jag betala 700 dollar inom 2 dagar.

Detta är inget annat  ett tomt hot som gått till massor av mottagare - i flera länder antagligen - för att få oss att punga ut. Obehagligt, men inget att bry sig om, vare sig vi har eller inte har något pinsamt i bagaget.
 
Men har jag verkligen blivit hackad?  Eller hur kan någon använda min epostadress som avsändare? Hur enkelt som helst, sa IT-konsulten Micke som jag stötte ihop med i tisdags. Vet man hur man gör, kan man skicka mejl från vilken adress som helst.

Tillvaron blir mer och mer opålitlig. Nyss läste jag om deep fake: vem som helst kan köpa appar som tillåter att man producerar filmer med manipulerat ljud och bilder som ser ut att komma från välkända källor men har förfalskat innehåll.

Nätet har förlorat sin tjusning. Vem kommer att vilja vara där  i fortsättningen när det man möter där så ofta är lögnaktigt med syfte att skrämma och sabotera?

PS. För rätt längesedan läste jag att Mark Zuckerberg hade tejpat över det lilla fönstret på datorns  webbkamera. Jag har gjort likadant. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar