lördag 29 september 2018

Vem blir bedragare?

Vilka är det som sitter och ringer den ena människan efter den andra i syfte att gå in på deras konton och sno alla pengar? Det kan inte vara vem som helst: bedragaren måste låta säker och kompetent, som en polis eller en banktjänsteman. Kriminella av den sorten är mycket framgångsrika, bara under förra månaden stal de tillsammans mer än 30 miljoner kronor från svenska bankkonton.

Unga, gamla, kvinnor, män -- bedragare finns av alla sorter. God utbildning och hög inkomst verkar inte avhålla människor från att lura till sig pengar. Häromdagen kunde vi läsa att en rad privatpraktiserande tandläkare står åtalade eller har redan blivit dömda för fusk med tandvårdsstödet. I mars i år dömdes till exempel en 49-årig tandläkare i mellersta Sverige att betala tillbaka 1,7 miljoner kronor till Försäkringskassan.

Där det finns bidrag att få, där hittar man bedragare. Caroline Szyber var en av topparna i KD:s styrelse när hon avgick i veckan, från styrelsen och från sin plats i riksdagen. Orsak: hon är bedrägerimisstänkt och utreds av åklagare Joakim Zander för att ha fuskat med reseräkningar. En av de resor som hon tagit upp som arbetsresa var i verkligheten en resa med familjen till ett bröllop i vänkretsen.

"Gud ser mig". Så trodde jag att alla kd-politiker tänkte. Jag trodde också att jurister bättre än andra visste vad som är brottsligt. Caroline Szyber är jurist, men det är som det brukar vara: alla slags personer kan ertappas med att söka bidrag som de inte har rätt till.

Som andra politiker talar Caroline Szyber om sitt fusk som ett misstag, som om det var något hon har gjort i ren tankspriddhet, utan uppsåt. Så här står det i det meddelande hon skickade ut innan hon avgick: "Jag har aldrig haft för avsikt att lura någon eller att sko mig på skattebetalarnas bekostnad men mitt agerande har varit slarvigt och ogenomtänkt".  


3 kommentarer:

  1. Ja, du store tid så ogenomtänkt. Ska man ljuga, så ska man ljuga långt och smalt så att det går i folk, sa en av min mors lärare när en av eleverna kom med en osannolik förklaring till varför hon inte gjort läxan. Fast jag skulle nog rekommendera alla att hålla sig till sanningen - och den smala vägen.
    Gud ser dig! skrev min far på en lapp som han lade i skrivbordslådan när han i sin ungdom bodde inneboende hos en from dam - och snokandet upphörde.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. PåSladden
    Tack förresten för receptet på äppelsmör, som finns i din "Äppelboken". Jag provade det i ren desperation när jag stod med äppelmos upp över öronen - jag som aldrig äter äppelmos. Alla som fått en burk älskar äppelsmöret och ber om receptet. Nu ska jag prova en sats till med okänd äppelsort, och kardemumma istället för kanel.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Listigt av din far att lägga ut den varningen till hyresvärdinnan!

    Ska koka en egen sats äppelsmör med det snaraste. Massor med äpplen väntar på att tas om hand.

    SvaraRadera