måndag 24 september 2018

Utpressarmejlet är ett tomt hot

I går ringde jag polisen för att anmäla det mejl jag fick häromdagen från bedragare som vill att skickar en rejäl hög med bitcoin. Annars ska de sända pinsamma sexvideoklipp till alla mina vänner och bekanta (tack och lov finns det inga klipp). Man ser att texten i mejlet är maskinöversatt och polisen menar att det rör sig om ett massutskick. Över tusen skrämda svenskar har hört av sig under helgen.

Sitt lugnt, var polisens råd. Även om det skulle finnas videoklipp som du inte vill att andra ska ta del av, betala inte. Detta är bara skrämsel för att få dig att skicka pengar.

Polisen lovar att utreda utpressarmejlet. Min magkänsla, efter att ha studerat bedrägeribranschen under ett par år, säger att det kan vara ett utskick som gått till miljoner människor i flera länder samtidigt. Många tidigare bedragarmejl har kommit från Asien, kanske har också detta sitt ursprung i något asiatiskt land. Eller så kommer det från gangsters i Sundbyberg, vem vet. Hoppas att polisen lyckas i sina undersökningar.


I min nya bok "Bara bluff, din överlevnadsguide i en värld där bedragarna blir fler och fler" kan du läsa mer om bedrägerier som florerar på nätet och hur du skyddar dig för dem.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar