onsdag 5 september 2018

Möte med Lorenzo

En skolklass stod och väntade på samma buss som jag skulle med. Jag började prata med gossen närmast. Han hette Lorenzo. Låter italienskt, sa jag och killen nickade. Hans bästa skolämne var matte. Mycket mer hann jag inte ta reda på förrän Lorenzo tog över. Han ville veta allt.

Hur gammal är du? Har du en man? Hur gammal är han? Har du barn? Bor du i villa eller lägenhet? Vad har du arbetat med? Är du känd? Har du mycket pengar? Är det jobbigt att vara gammal?

Jag svarade ärligt på alla frågor. Lorenzo oroar sig för ålderdomen. Ja, det är jobbigt att vara gammal. Man ser sämre och man hör sämre. Det kommer att hända dig också Lorenzo, men det är långt dit. Onödigt att tänka på redan nu. Tänk istället: den dagen, den sorgen.

Jag tror inte att Lorenzo blir matematiker. Jag tror att han blir undersökande journalist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar