tisdag 2 juli 2019

Minnesdag

Blir man lycklig av att läsa böcker? Inte alltid. Jag minns när jag läste Olles nya cykel av Annika Holm för kanske 30 år sedan och sedan gick omkring deprimerad i flera dagar. Boken handlar om Olle som tvingas låna ut sin nya splitter blanka cykel till ett par hårdföra grabbar och får den tillbaka ramponerad, i två delar. Vad ska hans stränga pappa säga? Jag var inte med om något jämförbart som barn, men ändå grep Olles öde mig riktigt hårt.

För det mesta får böcker oss att må bättre och känna oss lite rikare. Vi är våra goda författare stor tack skyldiga. I dag fyller Hjalmar Söderberg 150 år. Samtidigt är det i dag 58 år sedan Ernest Hemingway dog. När Dagens Nyheter den 29 juni presenterade  "75 böcker att älska i sommar" fanns hans bok En fest för livet på listan. Den handlar om Paris. Jag har läst den några gånger och blir alltid lika upprymd. Men ska vi tro på allt han berättar om Picasso, Gertrude Stein och den andra storheterna i 20-talets Paris? Nej, det kan vi inte. Hemingway är romanförfattare och har till yrke att skarva. Det är bara fackboksförfattare som läsaren kan lita på fullt och fast.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar