onsdag 25 april 2012

Hur man hittar borttappade saker


Så snart jag är i knipa ropar jag på G. Har du sett min kamera, jag kan inte hitta den? G, vet du var jag har lagt ifrån mig saxen? G, snälla, det har hänt något med skrivaren! Så snart jag har ropat hittar jag genast det jag hade förlagt och kan på egen hand få igång det som hade stoppat upp. Ren magi! G skulle kunna säga "att du aldrig lär dig att söka lite till" eller "du vet att du kan själv" men det gör han inte. G är en vänlig själ och så vet han ju att det är genom att ropa till som jag hittar eller klarar något.

En insändare i The Daily Telegraph skriver att han behöver bara säga namnet högt på det där han har tappat bort så hittar han det. Det är en taktik som jag ska prova. Kanske är det så att ordet sax uttalat högt får hjärnan att skärpa sig och minnas var jag senast såg den?

I vårt hem är det så att när min man säger namnet på vad han har tappat bort, hittar hans fru det meddetsamma, meddelar en kvinnlig insändarskribent. Och en annan skribent berättar att när hon löser korsord behöver hon bara fråga någon om hjälp med ett ord så kommer hon ögonaböj på svaret alldeles själv.

Den stiliga husbåten ligger vid stranden av Sigtunafjärden.

3 kommentarer:

  1. Ha - det där känner jag väl igen - i mitt fall är det J som kommer och ordnar till det :)

    SvaraRadera
  2. Och jag får väl göra en självtest. Det lät ju som att man inte behöver någon som svarar. :-)

    SvaraRadera

  3. hej, e desperat över en ring ja tappat bort, har letat överallt, men hittar den ej nånstans, skulle va så oerhört tacksam om du vill hjälpa, ha en bra dag/minnie 


    SvaraRadera