tisdag 10 april 2012

Katter och blåbärsris


Ibland får man höra de mest överraskande saker. Varje gång jag står med nyvunnen kunskap skyndar jag förstås att delge läsarna den. Skärtorsdag gick jag ut för att titta på blåsippor när jag mötte bekanta:
-- Vi ska plocka blåbärsris till katterna.

Katter? Blåbärsris?
Parets två elvaåriga katter älskar vatten med blåbärsris. Har de en skål med vatten och en skål med vatten och blåbärsris att välja på, går de direkt till skålen med blåbärsris. Vad finns det för spännande ämnen i blåbärsris?

5 kommentarer:

  1. Tack för tipset. Måste provas. :-)

    SvaraRadera
  2. Ja, prova, och berätta för mig om kattens reaktion! Kan det finnas essentiella mikronäringsämnen för katter i blåbärsriset? Eller finns där spårämnen som kissen blir lite hög av? Själv får jag besök av min pudelvän Harry i dag. Ska testa blåbärsvatten på honom.

    SvaraRadera
  3. Även jag tackar för tipset. Ska pröva på grannkatterna och se om det har effekt. För övrigt är katter och vatten ett särskilt kapitel. Alla katter jag ägt har haft sin version av 'dricka vatten'. Utom Fru Sudd - den sista i raden, hon gjorde allt snällt, drack ur sin skål. Dom andra tillämpade mer uttrycket - förbjuden frukt smakar bäst d v s vaser, kannor, glas - allt som innehöll vatten och något 'annat'.
    Katten är ett förunderligt djur :).

    SvaraRadera
  4. Ingen vet mindre om katter än jag men efter vad du skriver skulle det kunna vara så att katten är ett utforskande djur som ständigt söker kickar och hugger på allt. Då är förstås vatten med citronskivor, gurka, blommor, syrenkvistar, ris från skogen eller pelargonskott mer lockande än vanligt vardagligt vatten utan tillsatser som man redan vet hur det smakar. Min svarta pudelvän Harry var inte ett spår intresserad av vatten med blåbärsris.

    SvaraRadera
  5. Alldeles riktigt - katter är mycket utforskande i sin läggning - nyfikna och dumdristiga. Gränsen går dock vid vatten med citronskivor - de flesta kissemissar brukar ogilla citrondoft. Egensinniga och individuella dessutom.

    SvaraRadera