lördag 14 april 2012

Vad säger katten?




Från Jan Myrdals bok om sin barndom minns jag att en av de saker han anklagade sin mor Alva för var att hon inte kunde läsa av katten utan tog den för glad när den viftade med svansen. Men är det så enkelt att förstå djurets kroppsspråk?

Ta den söta grusfärgade katten ovan som jag mötte i Vaxholm där G och jag firade påsk. Ler katten och säger "Trevligt att träffas"? Eller betyder hopknipta ögon och öppen mun att "Vi är faktiskt trötta på turister i Vaxholm"?

Vaxholm är en bedårande plats med gamla trähus, passagerarbåtar med namn som Skarpö och Gällnö och Vaxholm 1, en gammal fästning som påminner oss om Gustav Vasa och ett rart hotell från jugendtidens början. Det är lämpligt att anlända med båt för parkeringsplatser ser man inte många.

Anatole France föddes denna dag 1844.

3 kommentarer:

  1. Så vitt jag kan se är det inget särskilt med katten på bilden. Öron, ögon och mun - vänligt sinnad katt. Ett bra knep att umgås med okänd katt är att blinka sakta och kisa med ögonen så som katten på fotot gör - det uppfattar katter som en vänlig gest. Men man ska inte stirra en okänd katt i ögonen - hot.

    Alltså: blinka överdrivet sakta, kisa och titta på kattens tassar. Och prata berömmande med pipig röst - då är mycket vunnet.

    SvaraRadera
  2. Tack för goda råd! Jag ligger redan i träning – kisar med ögonen och blinkar så långsamt jag kan medan jag säger ”Vilken gullig liten kisse!” Det bor flera katter i grannskapet och jag väntar mig nu stor framgång i umgänget.

    SvaraRadera
  3. Det där upptäckte jag att min katt gillade också. Så nu sitter vi ofta och kisar och blinkar långsamt mot varann :-)

    SvaraRadera