tisdag 3 april 2012

Jag är fan av Oliver Sacks

Varför ler Mark Levengood hela tiden? Svaret ger han själv i en intervju i Dagens Industri (13 jan. 2012): Han är ansiktsblind. Som den kände, gravt ansiktsblinde neurologen Oliver Sacks sa i CBS utmärkta program om ansiktsblindhet nyss: "If you are faceblind, you have to be extremely charming!" Sacks ler också mot alla människor i ett försök att mildra detta att han inte känner igen någon.

Oliver Sacks är hela tiden en förtjusande person. Jag intervjuade honom per e-mail i arbetet med Vem var det där? En bok om ansiktsblindhet. Dr Sacks hade vid den tiden inte själv skrivit om sin ansiktsblindhet men jag hade läst om hans problem i schimpansforskaren Jane Goodalls biografi, Goodall är också ansiktsblind.

Intervjun gick till så att jag en eftermiddag mejlade mina frågor till Sacks assistent Kate Edgar i New York som skrev ut och gav dem till sin chef (efter 20 år känner han inte alltid igen mig, skrev hon). Oliver Sacks använder inte själv dator, det är rätt vanligt med teknikrädsla hos ansiktsblinda. Vår ansiktsblinde kung har i en intervju sagt att han inte gärna använder vare sig dator eller telefon. Jag har hört att Jan Eliasson inte använder dator, han kanske också är ansiktsblind.

När jag vaknade nästa morgon hittade jag ett tre sidor långt maskinskrivet svar från Oliver Sacks i faxen! Denne världsberömde upptagne författare hade gett sig tid till att svara omedelbart. Efter några dagar kom de tre sidorna i ett brev med posten. Sedan dess är jag hans fan.

2 kommentarer:

  1. Jag är inte ansiktsblind (snarare tvärtom)och jag har aldrig intervjuat Oliver Sachs, men jag har läst flera av hans böcker. Det räcker för att jag ska vara en av hans beundrare.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Hans böcker ger oss insikter i hur människor med ovanliga neurologiska skador har det och är därför värdefull läsning. Dessutom är han en lysande skribent. Jag hoppas att det kommer många fler böcker.

    SvaraRadera