onsdag 11 april 2012

Låt oss ha kvar bokrecensionerna

Min släkting M, född i USA, bor i en gammal guldgrävarstad i Kalifornien. Hon är berest och har god utbildning. Nu pensionär och aktiv inom kommunalpolitiken i staden. När jag träffade M senast kom vi att tala om böcker. Hon hade just läst Stieg Larsson och höll för tillfället på med Kristin Lavransdotter.

Jag talade om Siri Hustvedt vars senaste bok jag höll på att läsa. M kände inte till Siri Hustvedt. Hon hade aldrig hört talas om Paul Auster. Märkligt. I Sverige är detta amerikanska författarpar väl känt. Vi läser deras böcker, vi ser Hustvedt och Auster på teve.

Nyss fick jag förklaringen. Lina Kalmteg skrev i en krönika i SvD att amerikanska tidningar, den ena efter den andra, har slutat med bokrecensioner. Hur ska då folk få kunskap om goda böcker? Jag hade inte förstått hur beviljade vi är i Sverige. Svenska tidningar må ha färre recensioner tidigare men en viss litteraturbevakning har fortfarande alla. Jag hoppas att recensionerna inte går samma öde till mötes som over there.

2 kommentarer:

  1. En kompis var i New York och åkte till Brooklyn för att besöka bokhandeln som ligger i Hustvedts och Austers kvarter, hon tyckte det skulle vara spännande att vistas i samma "atmosfär" som dem. När hon frågade bokhandelsbiträdet om författarparet ofta kom till bokhandeln, hade biträdet ingen aning om vilka de var.

    SvaraRadera