onsdag 26 oktober 2011

Griis i Backe

Såg att veckans morgonandakter kommer från Grisbacka kyrka. Det finns roliga namn. För flera år sedan skrev Kerstin Kåll, uppskattad kåsör på Dagens Nyheters Namn-och-Nyttsida, om släkten Suursill. Hon hade hittat Suursillar över hela världen. Erik Sidenbladh, gift med Eva Bonnier, var en Suursill vill jag minnas.

Jag är ingen Suursill men det finns en Griis långt tillbaka i släkten. Om man kan heta Svinhufvud kan man väl heta Griis. Görel Kristina Griis låter riktigt stiligt. Ändå kommer jag kanske inte att byta namn. När jag söker på Eniro hittar jag inte heller någon Griis (även stavat Grijs) fast vi måste vara rätt så många ättlingar vid det här laget.

Vid mitten av 1500-talet bodde tre bönder med namnet Griis i Backe utanför Umeå. Kanske var de bröder eller kusiner, ingen vet. Och ingen vet varifrån de hade sitt namn. De utredningar jag har sett på nätet slutar med att man inte kan fastställa varifrån namnet kommer. Griis i Backe blev Griisebacka och därefter Grisbacka.

Idag är Grisbacka ingen bondby utan en stadsdel som för några år sedan utan framgång ville få byta namn. Bilden visar vildsvin i ett hägn vid Öster-Malma i Sörmland.

2 kommentarer:

  1. Hej Görel, upptäckte för en tid sedan att jag är släkt med fam Griis från Grisbacka i Umeå. Eftersom jag har dotter med fam i Umeå och nyss var där tog jag en promenad i Grisbacka, och besökte bla kyrkan. Där fick jag tipps om en bok om Grisbacka, som jag just nu läser med intresse. ISBN 91-630-7475-3. Gick runt i byn med en karta från 1898, det var kul. Hälsar Knut Wålstedt

    SvaraRadera
  2. Det är inte säkert att bönderna Griis var bröder år 1539. I alla fall går tillnamnet tillbaks år 1448 då en Lasse Griis är nämnd i Umeå socken enligt ett medeltida brev. Han bodde troligen å Teg. Eftersom två bönder med Griis bodde å Östteg år 1539. Den ena bonden bar på samma förnamn.

    SvaraRadera