fredag 28 oktober 2011

I Partille



Har varit i Partille som förr hette Porthälla med betydelsen ”porten mellan bergen”. I Partille rinner den strida Säveån nära ett bergsmassiv. Högst upp på berget ser jag en stenborg (klicka två gånger på bilden och den blir mycket större, titta ovanför busskuren). En kuliss, får jag veta. En rik man byggde den till sin älskade hustru från Tyskland för att hon skulle känna sig hemma. Taj Mahal, Kina slott, en låtsasborg -- vad har inte män med pengar byggt till sina hustrur.

Jag missade det finaste i Partille, har jag förstått efteråt. Partille bokhandel har en avdelning modellerad på den berömda boklådan Shakespeare and Company som låg i Paris på Gertrude Steins tid.

2 kommentarer:

  1. Kanske är det inte samma Shakespeare and Company som på Steins tid, men det ligger en boklåda med det namnet i Paris nu också. På vänstra kajen inte långt från Notre Dame. Hoppas jag inte ljuger nu,men jag har varit där och tror att den heter just så som ovan. Jag studerade den noga inför min roman Vinterbäcken där den finns med i lite förklädd version.

    SvaraRadera
  2. Kul att veta att bokhandeln i romanen Vinterbäcken av Carin Svensson baserar sig på Shakespeare and Company! Kommer jag till Paris ska jag gå till denna sympatiska bokhandel som, ser jag på nätet, startades 1919 av Sylvia Beach och förr låg på 12 Rue l´ Odéon och nu på 37 Rue de la Bûcherie (Metro Saint-Michel).

    Du som varit i butiken, står det, som Wikipedia uppger,sängar överallt som fattiga studenter kan övernatta på?

    SvaraRadera