torsdag 27 oktober 2011

Vad händer mellan R och H?


Den här sittande flickan passerar alla som går förbi Kulturhuset i Stockholm. På sockeln hittar jag inga upplysningar men i Dagens Nyheter nyss fick jag veta att statyn har titeln Lärjungen och är gjord av Peter Linde 1988 med den egna dottern som modell. Ska minna om att här låg en gång Kungliga Gymnastiska Institutet.

När jag tog bilden tänkte jag inte på att titta uppåt. Det är först nu jag ser fasadklättraren mellan R och H. Kan någon säga vad som pågår?

5 kommentarer:

  1. Jag tycker du ska skicka bilden till DN och ställa samma fråga - om fasadklättraren alltså. Där kanske du får svar. Ser väldigt lustigt ut. Nu för tiden är det ju något slags sport, ungefär som hela havet stormar, att förflytta sig genom staden utan att vidröra marken.

    SvaraRadera
  2. Ja, det kan vara en utövare av parkour, konsten att hoppa mellan hustak och staket. Jag har skickat bilden till Eva-Karin Gyllenberg på DN. Får se om hon hör av sig.

    SvaraRadera
  3. Så här svarar Eva-Karin Gyllenberg:
    "Jag vet inte vem som är ansvarig för att figuren hänger där, men jag har sett den rätt länge. Den är alltså inte ny.
    Har ingen möjlighet att utforska detta nu. Kanske är det värt att återkomma."

    SvaraRadera
  4. Så det är alltså en docka av något slag?

    SvaraRadera
  5. Har ringt Kulturhuset och fått veta att detta är en två år gammal installation som har namnet Erika och jag. Konstverket består av två figurer men av den ena som sitter högst upp ser man bara två ben. Konstnären heter Carola Grahn.

    Den här länken ger mer information:
    http://www.kulturhuset.se/default.asp?id=33351&ptid=

    SvaraRadera