måndag 24 oktober 2011

Hergés historia


Nio och tio stockholmare är nöjda med sina liv, visar en undersökning gjord av Statistiska centralbyrån som frågat 8 000 länsbor 18-85 år. Nio av tio, det är inte så illa. Kanhända är det ännu fler ute i landet där man slipper allt pendeltågstrassel.

Varje dag försöker jag att vara nöjd med min lott. Men det kan inte hjälpas, jag är avundsjuk på alla som har en tvilling. Tänk att växa upp med en identisk syster, att vara så nära någon – en blick bara och min syster hade förstått direkt. Jag skulle haft dubbelt så stor garderob (alla hennes kläder skulle ha passat mig och vice versa), dubbelt så många vänner och dubbelt så många böcker. Så praktiskt när man ska köpa något -- bara att be systern prova kappan så ser man om man passar i den. Vi skulle alltid ha firat jul ihop som vuxna......

Pappan till Georges Prosper Remi, belgaren som under namnet Hergé skrev och tecknade Tintinböckerna, var enäggstvilling. På kvällen brukade modern Elisabeth ställa några små frågor till mannen för att vara säker på att hon inte gick i säng med fel tvilling. Man tror att pappa Alexis och hans bror Leon var förebilder för Tintins vänner töntarna Dupont och Dupond.

På fredag är det premiär för Steven Spielbergs animerade film om Tintin och vi läser om Hergé överallt. I Financial Times från 22 oktober, som jag läste på ett hotell i Göteborg i lördags, fanns en stor artikel. Den berömde tecknaren talade aldrig om sitt ursprung och det var först efter hans död 1983 som journalisterna började rota.

Finns det inte ett smått aristokratiskt drag över Tintin? Hergés pappa och farbror föddes 1882 av en ung ogift kvinna som arbetade för en baronessa på ett slott i Belgien. Vem fadern var avslöjades inte. Men det bör ha varit någon högt upp för baronessan lät mor och barn bo på slottet tills tvillingarna var 14 år. I Belgien är man viss om vem som var pappan: den ofta återkommande gästen på slottet kung Léopold II.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar