tisdag 28 augusti 2012

I Visby

När man ska åka till Visby? Inte under Almedalsveckan och inte heller under medeltidsveckan -- -- läste i en Gotlandstidning att en restaurang i stan tar 149 kr för en sallad under medeltidsveckan men så snart den slutar går priset ned till 89 kr för samma rätt.

Nej, det är tredje eller fjärde veckan i augusti man ska besöka Visby. Det är fortfarande varm  sommar och, viktigast av allt, mullbären mognar nu. Man ser mullbärsträd i flera av Visbys trädgårdar och nog måste det vara en gammal gotländsk regel att bär på grenar som sticker ut över planket som  skiljer trädgården från gatan är den förbipasserandes egendom? Besökare från fastlandet kan i alla fall inte låta bli att smaka på  ljuvliga, nymognade, svarta bär men jag lärde mig snabbt att den som pallar mullbär måste ha oömma kläder -- bären sprutar saft -- och våtservett att torka händerna med.

 Vid ringmuren
Först när mullbär ändrat färg från orange till svart är de mogna
Jättegott, sa dessa turister från fastlandet som aldrig settt eller smakat mullbär tidigare
Visby har horder av turister hela sommaren och tänk att människor ändå i slutet av säsongen orkar vara så vänliga mot besökare. Jag samlar på leenden och några leenden från min vecka i Visby kommer jag  att minnas länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar