tisdag 14 augusti 2012

Ur Ockulta dagboken augusti 1899

I morgon är det en spännande premiär på Strindbergs Intima Teater (i samarbete med Stockholms stadsteater)vid Barnhusgatan i Stockholm. Då ger man iscensättningen av Ockulta dagboken  med Samuel Fröler som en av Strindbergsgestalterna. Det är en föreställning som jag bara måste se.


Här är några utdrag ur Ockulta dagboken skrivna i augusti 1899. Strindberg ser ödesmättade tecken och hör ockulta ljud överallt.Strindberg har en tydlig handstil men  ordet "Blochbelysning" är jag inte säker på. Kanske står det Blockbelysning:

 12e En svart skalbagge under hufvudkudden; han liknade den som gick på golfvet hos Åke Hansson dagen innan dödsfallet. Samma afton det brann hos min granne.  

15e Lemnade Furusund. Denna sejour är mig som en skön Midsommardröm nu då jag erinrar mig den. Detaljerna voro dock rysliga! In på Saltsjöbaden. Förnam att jag icke kommer att stanna här, åtminstone inte på hotellet. Och likafullt, detta land är det första jag såg som yngling från höjderna vid Tyresö för första gången (se Tjensteqv. Son) och då greps som af en uppenbarelse. Liknar äfven landskapet från tallen på Kymendö då jag hade min "kris" der (se Tjensteqv. Son)

For förbi De Lavals Ångturbinsfabrik. Bor nu med utsigt åt De Lavals Blochbelysning. 

19e In på Narvavägen 5. Mina rum äro fulla med historiska porträtt lämpliga som väckelsemedel till mina historiska dramer. Rummen är mycket granna och hyresvärden är kammarherre; men nere på kafféet der jag äter sitter underklass och skymfar mig.

Ofvanför mig bor någon som upprepar mina rörelser och "rullar möbler" alldeles som i Paris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar