onsdag 8 augusti 2012

Människor och skåp

"Varje människa är ett skåp" var titeln på Lena Larssons självbiografiska bok. Lena -- inredare, journalist, författare och jazzälskare -- var min kollega på tidningen Vi för längesedan och jag minns henne som glad, aktiv,  kreativ och ung. Lena stelnade inte till i gamla tankegångar utan var alltid villig att anamma det nya. Hon skulle ha älskat Youtube och Spotify.

Vi människor är skåp. Vi gömmer inom oss händelser vi inte hade velat vara med om, allt det übersvåra vi vill slippa tänka på och allt det där vi ångrar att vi själva gjorde eller sa. Modiga människor, som Lena Larsson, vågar öppna dörrarna till sitt skåp och berätta hur deras liv har gestaltat sig.

Här är några väggskåp som jag beundrade på hemslöjdsutställningen på Liljevalchs.

2 kommentarer:

  1. En härlig person, Lena Larsson. Minns du vilket rabalder det blev när hon introducerade slit och släng?
    Jag gillar skåp, men har inga tomma väggar kvar att hänga eller ställa något emot. Jag skulle vilja ha ett av Marita Olssons små skåp, http://www.maritaolsson.com/.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Jag gick in och tittade på Maritas skåp. Sagolika, vill ha många!

    Lena Larsson har blivit missuppfattad av sina kritiker. Hon menade bara att istället för att köpa tjusiga möbler som barn inte får ens snudda vid är det bättre att köpa funktionella, mindre dyra möbler som inte är tänkta att ärvas vidare utan får slitas ned i en barnfamilj.

    SvaraRadera