måndag 15 oktober 2012

Gutterat vatten

Jag blir en bättre kock av att veta mer, sa en intervjuad kock i tidningen nyss. Blir man en bättre människa av att veta mer, till exempel kunna svänga sig med några fackuttryck? Nej, inte alls. Men livet blir roligare. Ser jag en bokhylla undrar jag om den har full hålbild och känner mig för ett  ögonblick kompetent och insatt på hylltillverkarnas område. Full hålbild betyder att det finns borrade hål hela vägen upp så att hyllorna kan flyttas precis som man vill (lärde mig det när jag köpte bokhyllor i våras).

Eller ta cykeltider. Det är, om jag inte förstått fel, den tid ett monotont arbete tar från början till slut. När jag åker förbi en fabrik kan jag fundera över cykeltiderna därinne, långa eller korta?

Guttation är ett botaniskt fackuttryck. Om luften har hög fuktighet på kvällen när vatten strömmar upp genom en växt för att transpireras, kommer vattnet att hamna på växten istället för att gå ut i luften. På morgonen är bladen kantade av små droppar.

Bilden från i somras visar min dahlia med gutterat vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar