Resan med k-märkta Wilhelm Tham går i sakta mak -- det tog oss fyra timmar att avverka den dryga milen långa sträckan mellan Bergs slussar och Borensberg -- och man är hela tiden upptagen av att ta in allt: kanalens skönhet, varje spännande slussning, trädalléerna, de betande korna på den ena stranden och och fåren på den andra, de vackra husen.
När kanalbåten kommer måste vägtrafiken snällt stanna till och broarna (totalt 50 broar) öppna sig. Det var stora tunga broar som elegant lyfte sig uppåt i luften, det var broar som lika geschwint svängde åt sidan för vår skull och det var mindre broar som snabbt rullade bakåt, in över landsvägen, när de såg Thammen komma. Den fjärde brotypen vi mötte var en mäktig järnvägsbro som hissade sig upp till 27 meters höjd för att tillåta oss och segelbåtarna att passera.
Så kallad rullbro som här rullat sig tillbaka ut över vägen till vänster |
På två ställen åkte vi i akvedukter, det vill säga att under kanalen gick en väg där bilarna kunde passera obehindrade av kanaltrafiken.
Trots skollov och semestertider var det inte mycket trafik på kanalen. En dag dök dock systerbåten Juno upp och vi mötte henne babord babord (också en landkrabba fångade upp några eleganta sjötermer under de fyra dagarna). Jag skapade mig förresten en osviklig minnesregel för vad som är babord och styrbord. Bokstaven B kommer före S och Ä kommer före Ö. Alltså är babord vänster och styrbord höger, lätt som en plätt.
Sommaren 64 min arbetsplats som Jungman
SvaraRaderaSommaren 64 min arbetsplats som Jungman
SvaraRadera