måndag 16 december 2013

Jullklappstips 1

Varför har du skrivit en bok om prokrastinering? Frågar man mig. Jag undrar varför jag har skjutit så länge på att skriva den. Författare tar upp frågor som berör dem och arbetet med boken "Kom till skott!" har haft precis den effekt jag hoppades på när jag satte igång med att undersöka varför människor drar på saker som ropar att de måste bli gjorda och vilka metoder det finns att förhindra oblomoveri: jag har blivit mer expedit och det var vad jag behövde.

Ta till exempel detta att jag köpte mina julklappar (säger inte vad men samma sak till alla, bara olika färger och storlekar) redan för tre veckor sedan, det har aldrig hänt förr att jag har varit så tidigt ute men det kan rekommenderas; ingen trängsel i butiken och en stark lättnad efteråt istället för ständig julklappsvånda. Dessutom fick jag alla klapparna presentinslagna i glansigt papper av samma färg som innehållet, mer kan man inte begära. Vad mer, i går skrev jag alla julkort som jag ska skicka strax.

Om du vet någon som inte har köpt din julklapp än, så är det här en underbar bok att önska: "1913 -- Århundrandets sommar". Av Florian Illies som är konstvetare, journalist och författare. Han verkar känna till allt. Boken berättar om tilldragelser inom politik, konst, musik, litteratur m m under året 1913 och det är otroligt så mycket som hände då, för 100 år sedan. Franz Kafka blir nästan galen av kärlek till Felice, Arnold Schönberg framför en konsert i Wien och blir offentligt örfilad när han slår an för skrälliga toner, Virginia Woolf skriver klart sin debutbok, Charlie Chaplin tecknar sitt första filmkontrakt med Keystone Studios, den trettonårige Louis Armstrong gör sitt första framträdande som jazzmusiker. Sigmund Freud plockar svamp med barnen iklädd lederhosen. Burt Lancaster föds. Och Oscar Kokoschka köper en linneduk lika stor som sin älskade Alma Mahlers säng och påbörjar sin stora kärleksparsbild; bara om Oscar målar ett mästerverk ska Alma gifta sig med honom. Alma, som hade sitt hår uppsatt så att hon lätt kunde släppa ut det under ett samtal eller en dans, håller inte sitt löfte.

Ja, det händer mycket år 1913 och man ömsom skälver, ömsom skrattar under läsningen. "Århundrandets sommar" är en av årets bästa böcker. Jag har snart läst ut den och kommer att börja en omläsning under julen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar